Prace na terenie województwa mazowieckiego rozpoczęły się w tym roku, jednak do 2021 nie możemy spodziewać się gotowej drogi S7 w tym rejonie. Problemy, które wynikły na jednym z odcinków, mogą doprowadzić do wydłużenia tego terminu.
Droga ekspresowa S7 Warszawa – Grójec. Będą opóźnienia?
Mimo że przetarg na drogę S7 ze stolicy do obwodnicy w gminie Grójec ruszył już w 2015 roku, to jednak realizacja tego projektu nie odbywa się jednocześnie. Ta część została podzielona na trzy odcinki. Największym wyzwaniem okazał się odcinek A (6,6 km), zaczynający się od węzła „Lotnisko”, a kończący na węźle Lesznowola. Choć znaleziono wykonawcę, podpisano nawet umowę, to ostatecznie firma Rubau Polska zrezygnowała z tego zlecenia. Do połowy października potrwa przetarg, który ma wyłonić nowego wykonawcę. Będzie on musiał nie tylko kontynuować już istniejące plany, ale także dopełnić wszelkie formalności. Konieczne będzie złożenie wniosku o decyzję ZRID, czyli Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej. Jeśli procedury przebiegną zgodnie z planem, to do końca tego roku uda się rozpocząć pracę na tym odcinku.
Nieco lepiej wygląda sprawa odcinka B (14,8 km), ponieważ w tym przypadku udało się znaleźć wykonawcę. Jest nim firma IDS-BUD S.A. Wniosek o decyzję ZRID został złożony już w czerwcu 2018. Prawdopodobnie Wojewoda Mazowiecki wyda ją w ciągu kilku najbliższych tygodni. Ponieważ Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska przekazał już pozytywne postanowienie, budowa może się rozpocząć już niedługo. Odcinek B poprowadzi drogę ekspresową S7 od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ. Został on podzielony na dwa zadania, jednak oba będą realizowane jednocześnie.
Odcinek C (7,9 km) jest już w budowie. Zajęła się tym firma Mota Engil Central Europe S.A. Droga S7 w tym miejscu zostanie pociągnięta od wspomnianego węzła Tarczyn Północ aż do obwodnicy w gminie Grójec, gdzie połączy się z innym, gotowym fragmentem. Prace trwają od stycznia 2019 roku. Obecnie możemy już dostrzec zarys planowanej trasy. Odcinek zostanie oddany do użytku w 2021 roku, ponieważ umowa została podpisana w formule „Projektuj i buduj”, która zakłada czas realizacji na 34 miesiące.
S7 Warszawa – Grójec, odcinek C (zadanie 4)
Droga S7 z Warszawy do Grójca ma umożliwić wszystkim kierowcom regionu mazowieckiego łatwiejsze poruszanie się w tym rejonie. Korzystniejszy stanie się dojazd do stolicy, ponieważ pozwoli na uniknięcie korków. Z czasem mieszkańcy Warszawy będą mieli szybki dostęp do Trójmiasta.
Fragment S7 łączący Warszawę z Grójcem został podzielony na cztery zadania. Ponieważ do każdego z nich przypisany jest ten sam wykonawca, wszystkie będą ukończone jednocześnie. Najkrótsze, bo wynoszące zaledwie 1 km, jest zadanie 4. Decyzja ZRID dotycząca tej części została wydana najszybciej, w listopadzie 2018 roku. Realizacja musiała zaczekać do momentu uzyskania postanowień na pozostałe zadania. Ostatnie pojawiło się 8 stycznia 2019, więc dzień później rozpoczęto budowę.
Wysokość całkowitego budżetu przeznaczonego na odcinek C to 203,4 milionów złotych. Poza dwiema jezdniami z podwójnym pasem ruchu konieczne jest także wybudowanie węzła drogowego Tarczyn Południe, 10 wiaduktów i kładki dla pieszych.
Zadanie 4 odcinka C dotyczy gminy Grójec, w tym sołectwa Głuchów i sołectwa Podole.